Welkom Loop’d, partner van Matched! door JCI

Op 27 april 2023 vindt Matched! door JCI (geïnspireerd dankzij JCI Limburg) plaats in het centrum van Brussel. Dit soort evenementen heeft sterke partnerschappen nodig en daarom kondigen we met trots Loop’d aan als de eerste. 

Wie is Loop’d?

Loop’d is actief als (digitale) Out-of-Home-speler en verkoopt reclamecampagnes op spiegels, tv-schermen en frames in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

Ontdek hen via www.loopd.be, of op sociale media. 

Waarom zijn ze partner geworden van Matched! ? 

We stelden dezelfde vraag aan Kenneth De Decker, CEO van Loop’d:

“Sinds het begin van mijn carrière in 2006 netwerk ik meerdere keren per week. Je ontmoet veel mensen in een korte tijd en daarna moet je zien wie een toegevoegde waarde is voor je netwerk en bedrijf.  Netwerken is altijd investeren (tijd, een introductie geven, …), maar het is ook belangrijk om te groeien als bedrijf.  Matched! door JCI zal een online assessment gebruiken om de deelnemers te matchen en tijdens de lunch een één-op-één gesprek te voeren. Dit is iets wat we nog nooit eerder hebben gezien in het netwerken, daarom dat we enthousiast zijn om mee aan boord te komen als partner.  Bovendien helpt dit project om ons bedrijf te latengroeien en onze ‘brand’ verder te lanceren in nieuwe delen van het land, na twee uitdagende jaren tijdens covid.  En het feit dat JCI jonge ondernemers ondersteunt, is ook een match met het DNA dat in ons zit als individu en bedrijf.” 

Ben je klaar om te netwerken tijdens Matched! door JCI België? 

  Op 27 april 2023, om twaalf uur ’s middags (12 tot 14 uur), hebben ondernemers (dankzij onze HR-partner Thalento www.thalento.com) een netwerklunch en ontdekken waarom ze aan elkaar zijn gematcht.  Eerst moet je jezelf registreren op onze website (www.jci.be/matched-by-jci), zodat we het online assessment kunnen sturen (let op: je moet dit binnen 5 dagen na ontvangst invullen). 

Nadat Thalento het nodige werk heeft gedaan en je bent met een andere ondernemers ‘gematched’, dan ontvang je de nodige info:

  • Naam van het restaurant (centrum van Brussel)
  • Uitnodiging voor betaling
  • Tijd om je rapport na te lezen 

Zelfs als we geen match kunnen vinden voor jou, krijg je het rapport gratis toegestuurd.

De registraties worden afgesloten op donderdag 13 april 2023 – 23:59 uur. Ben je klaar om te netwerken op een unieke manier? Schrijf je dan vandaag nog in via onze website: www.jci.be/matched-by-jci

JCI helpt bij de overstromingen in België.

De afgelopen dagen zijn velen in België en onze buurlanden in nood geraakt door de hevige regens. Onze JCI leden, allemaal vrijwilligers, hebben direct de handen uit de mouwen gestoken. Samen met de gemeenten en andere organisaties hebben ze voorzien in slaapplaatsen, eten en drinken en andere noodhulpmiddelen. Ondertussen zijn ze stilaan begonnen met de opkuis van hun eigen huis, zaak, buurt. Vaak in moeilijke omstandigheden. We zijn vanuit JCI Belgium dan ook ontzettend trots op onze lokale afdelingen ter plaatse en erg dankbaar voor alle hulp die ze erbij krijgen. Daarvoor kunnen onze JCI leden rekenen op een ongelofelijk netwerk. Vanuit heel België en zelfs wereldwijd hebben we steunberichten ontvangen. Vaak gevolgd door de vraag hoe men kan helpen. We willen iedereen hiervoor heel erg bedanken. Jullie berichten zijn lichtpunten doorheen deze bijzondere dagen. De wederopbouw zal tijd en middelen vragen en jullie steun is dan ook erg welkom. We vinden het als JCI Belgium belangrijk om nauw samen te werken met anderen om zo de grootst mogelijke impact te creëren. Daarom stemmen we regelmatig af met de lokale overheden en tussen de JCI afdelingen in het gehele getroffen gebied, inclusief de buurlanden en beslissen we samen hoe we jullie steun best inzetten. Samen zullen we de komende weken acties opzetten rond 3 thema’s die voor ons zeer belangrijk zijn namelijk
  1. De lokale buurt en dan vooral de economie heropbouwen op een duurzame manier.
  2. Opleidingen die onze bedrijven en jongeren futureproof helpen maken
  3. Het mentaal welzijn van de lokale bewoners
Hoe kan u concreet helpen? Dat kan op verschillende manieren
  1. Door financieel te steunen via me/6c39322a of rechtstreeks op de rekening van JCI Belgium BE95210094119758
  2. Door te doen waar je goed in bent: samen acties opzetten, helpende handen aan te bieden, partners te vinden & projecten te doen om hen te helpen.
Waar denken we concreet aan?
  1. De heropbouw
Voor we echt kunnen heropbouwen moet er opgekuist worden. Dit kan nog niet overal op een veilige manier. Stem dus zeker af met de lokale gemeenten waar je je vandaag het beste kan inzetten. Eens we de veiligheid kunnen garanderen van grotere groepen zullen we kijken om specifieke JCI groepsopruimacties op te starten. Ondertussen zijn er wel basis hulpmiddelen nodig zoals sneeuwruimers, schoonmaakspullen en hygiënische middelen, maar ook voedsel en water. Kan je dit in grote aantallen leveren dan mag je ons zeker contacteren. Eens we kunnen starten met heropbouwen gaan we ons dus richten op de bedrijven. Het doel is om hen te helpen zich heruit te vinden op een innovatieve, duurzame manier. Daarom ook dat we hierbij eerder aan langer lopende projecten denken. Daarnaast willen we ook specifiek onze scholen ondersteunen bij hun heropbouw. Jongeren zijn de leiders van morgen in deze veranderende wereld en de scholen spelen hier een belangrijke rol in.
  1. Opleidingen
Jongeren en bedrijven klaarstomen voor een veranderende wereld door hen relevante opleidingen aan te bieden van over heel de wereld. Ons JCI netwerk heeft experts in duurzaamheid, de-betonisering, digitalisering, financieel management en vele andere vaardigheden die nu meer dan ooit nodig zijn. We willen deze opleidingen enerzijds organiseren voor een breed publiek en live vertalen in hun eigen moedertaal waar nodig en anderzijds willen we ons netwerk volledig openstellen voor jongeren uit de getroffen gebieden. Daarom gaan we een aantal van hen een gratis JCI lidmaatschap aanbieden.
  1. Mentaal welzijn
We gaan vanuit JCI een aantal acties opzetten naar buurtbewoners en hun kinderen met als doel zich even te kunnen ontspannen en ontsnappen aan de dagdagelijkse realiteit. Hierbij willen verzekeren dat de acties geen extra werk opleveren voor onze vrijwilligers ter plekke en daarom dat we hiervoor andere lokale JCI afdelingen zullen inschakelen om dit te coördineren. Heb jij een goed idee rond een of meerdere van onze thema’s of wil je helpen dit mee uit te voeren laat dan zeker iets weten via info@jci.be of Nele.Buysmans@jci.be. Met warme JCI groeten, Namens JCI Belgium, Nele Buysmans, Nationale Voorzitter 2021

Post-COVID-initiatieven van ondernemende jonge leiders

Post-COVID-initiatieven van ondernemende jonge leiders van JCI

Junior Chamber International richt haar inspanningen op projecten die de economie en het welzijn ondersteunen.

Zoals we maar al te goed weten, zal de huidige gezondheidscrisis gevolgen hebben voor veel mensen. België zal, net als de rest van de wereld, zijn inspanningen moeten verdubbelen om zichzelf te regenereren en opnieuw op te bouwen, evenals zijn economie, bedrijven en human resources. RISE is het antwoord van Junior Chamber International (JCI) op de COVID-19-pandemie vanuit economisch oogpunt. Het is een initiatief dat wordt geleid door de leden van de 47 lokale organisaties die over heel België verspreid zijn en die hen aanmoedigen om projecten te ontwikkelen die verband houden met de drie pijlers van RISE:
  1. Ondersteuning en wederopbouw van economieën door het ondersteunen van lokale kleine bedrijven
Bijvoorbeeld: Chacun chez soi (JCI Mouscron), Ça existe (JCI Malmedy-Hautes Fagnes), JCI Xmas Box (JCI Dendermonde), Lockaal (JCI Hasselt)
  1. Het motiveren van de beroepsbevolking door middel van jeugdig ondernemerschap
Bijvoorbeeld: Convincing from the start (JCI Aalst), Women in Leadership positions (JCI Namur), JCI Change your Game (JCI Brussels, Gent-Artevelde and JCI Damme)
  1. Bescherming van de geestelijke gezondheid en het welzijn van de burgers
Bijvoorbeeld: Prioritize Yourself (JCI Ghent); Happy@work (JCI Arlon); Pour rebondir, dopez votre optimisme (JCI Pays de Herve), Positief Opvoeden (JCI Knokke-Heist) Of het nu op lokaal, regionaal, nationaal of internationaal niveau is, JCI biedt zijn leden ontwikkelingsmogelijkheden op vier gebieden (opleiding, gemeenschap, bedrijfsleven en internationalisme) die hen in staat zullen stellen om positieve veranderingen in hun gemeenschappen te bewerkstelligen. Dus als je tussen 18 en 40 jaar oud bent en wilt leren, groeien, de wereld wilt beïnvloeden, inspirerende mensen wilt ontmoeten en je gemeenschap wilt helpen groeien na COVID-19, kun je lid worden van JCI. Met partners als de Verenigde Naties geeft JCI u de mogelijkheid om uit uw comfortzone te stappen, uw vaardigheden te vergroten en een leider van morgen te worden terwijl u samenwerkt aan impactvolle projecten. Kortom, JCI is een goede mix van een jeugdbeweging, een serviceclub en een trainingsschool. Het jaar 2020 heeft ons zijn deel van reflecties, beproevingen en de zoektocht naar zingeving in ons leven gebracht. “Wat wil ik met mijn leven doen? Ben ik gelukkig? Zal ik de moed hebben om van richting te veranderen? Hoe kan ik de wereld waarin ik leef verbeteren, voor mezelf en voor anderen?”. Al deze vragen heeft ieder van ons zich waarschijnlijk minstens één keer dit jaar gesteld. Wat als JCI je zou kunnen helpen om ze te beantwoorden? Wat is een betere manier om dit nieuwe jaar 2021 te beginnen! Interesse?
Elk jaar helpt een nieuw team van vrijwilligers alle Belgische JCI-leden om hun doelen te bereiken. In 2021 zal Limburger Nele Buysmans met haar team van Vlaamse, Waalse en Brusselse leden zich richten op het helpen van de samenleving om te herstellen van COVID-19.

Vergaderen en samenwerken op afstand

Vergaderen en samenwerken op afstand

In deze tijden van COVID-19 en de maatregelen die de overheid ons oplegt, willen we samenwerken met de andere JCI-families om u op de hoogte te houden. Veel mensen hebben vragen over JCI-evenementen op alle niveaus: worden ze uitgesteld, geannuleerd, wat kunnen we doen om aan projecten te blijven werken, etc. Jeroen Huylebroeck, lid van JCI Aalst, schreef dit artikel om jullie te informeren over de mogelijkheden die Microsoft biedt om online meetings en samenwerken op afstand mogelijk te maken. Er bestaan vele tools en omgevingen om dingen met elkaar te delen. Gekende diensten zijn Google Drive, Dropbox, WeTransfer,… Er bestaan ook veel manieren om met elkaar te chatten, te (video)bellen en te overleggen. Enkele van de meest bekende: Skype, WhatsApp, Teams, Slack,…Er bestaan ook veel mailsystemen, productiviteitssuites,… Vaak hanteren deze diensten een “Freemium”-model: Je krijgt een deel van de mogelijkheden gratis en als je verder wil gaan met de suite moet je in de buidel tasten.

Valkuilen

Hoewel veel van deze diensten kwalitatief correct werken, zijn er 2 vaak voorkomende valkuilen:

  1. Fragmentatie: Deze gespecialiseerde diensten maken geen deel uit van 1 platform. Dit heeft als gevolg dat gebruikers zich individueel dienen te registreren, dat er voor elk platform een aparte login vereist is en dat informatie vaak verspreid wordt via diverse kanalen. Dit kan leiden tot mensen die uit de boot vallen, gegevens die verloren geraken, duplicaten en complex versiebeheer, meerdere en langere leercurves, en… mogelijke datalekken.
  2. Gebrek aan “controle”: Veel van deze diensten werken voornamelijk vanuit een “peer-to-peer”-werkwijze. Dit houdt in dat het voornamelijk individuele mensen zijn die gegevens maken en delen, weerom met één of meer andere individuën. En dat over evenzoveel kanalen als dat er fragmentatie gebeurd is. Dit heeft ook mogelijke gevolgen voor jouw lokale afdeling. Die is immers verantwoordelijk en aansprakelijk (denk maar aan de GDPR) voor een correct beheer en behandeling van data en (in het slectste geval) afhandeling van eventuele datalekken.

Wat nu?

En nu? Nu zitten we in de coronacrisis. Plots kunnen we niet meer samenkomen om te vergaderen en overleggen. Plots voelen we de nood naar technologische hulpmiddelen extra hard aankomen. Plots wordt die fragmentatie en dat gebruik aan controle extra pijnlijk voelbaar. Hoewel geen enkele oplossing waterdicht en allesomvattend is, heeft Microsoft de voorbije jaren bijzonder hard ingezet op diens “Microsoft 365”-platform. Dat is een dienst waarbij je e-mail, bestandsdeling, chat, audio- en videoconferencing, co-authoring, etc. op een veilige manier kan doen. Maar dat is ook een dienst die geld kost… Of hoe zit dat nu juist? Laat ons met de deur in huis vallen: om in orde te zijn met je licenties, moet je ook als non-profit iets betalen tenzij je enkel gebruik maakt van de “Freemium”-versie van 1 van de producten: Microsoft Teams.

Wat kost het?

Heel weinig eigenlijk.

  • Microsoft hanteert volgende regel voor hun instapformule (Office 365 E1) voor wat betreft de gratis donatielicenties: “Nonprofit-aanbiedingen zijn alleen bedoeld voor betaalde werknemers van non-profitorganisaties en onbetaalde FTW-medewerkers (full-time equivalent) met materiële dagelijkse management-, operationele en fiduciaire verantwoordelijkheden, die de licentie niet gebruiken voor het genereren van persoonlijk inkomen. Vrijwilligers, leden en begunstigden van de non-profitorganisatie komen NIET in aanmerking voor non-profitlicenties en -abonnementen.” (bron: https://www.microsoft.com/nl-be/microsoft-365/nonprofit/office-365-nonprofit) Kortom: Dit is niet van toepassing in een JCI-context.
  • Voor vrijwilligers/leden bestaat echter ook een aanbod, genaamd “Office 365 E1 for nonprofit volunteers”: Dit is niet niet gratis, maar wel goedkoop. Dit kost immers 2,05 EUR (incl. BTW) per lid, per maand, of 24,54 EUR (incl. BTW) per lid, per jaar.

  Kortom: je hebt geen enkele reden om dit nu niet te gaan introduceren. Eens je deze suite geactiveerd hebt, krijg je voor elk van je leden:

  • Een professionele mailbox met agenda- en contactpersonenbeheer met 50 GB die je kan koppelen aan je eigen domeinnaam (“voornaam.familienaam@lokaleafdeling.be” bvb). Dit is meteen ook de gebruikersnaam met bijhorend wachtwoord voor alle andere diensten.
  • Een sterke beveiliging van de toegang door de eenvoudige activatie van multi-factor-authenticatie
  • 1 TB aan persoonlijk bestandsopslag in de cloud via OneDrive for Business
  • Toegang tot de volwaardige web- en smartphoneversies van de diverse Office-applicaties
    • Word
    • Excel
    • PowerPoint
    • Outlook
  • Ontsluiting van de premium-mogelijkheden van diverse Windows 10, Android-, iOS- en web-apps zoals
    • Microsoft To-Do (geïntegreerd met Microsoft Planner, Sticky Notes, OneNote & Outlook)
    • Microsoft Forms
    • Microsoft Sway
    • Microsoft Kaizala
  • (Gecontroleerde) toegang tot alle diensten van de lokale afdeling, zoals geconfigureerd in het beheersportaal

Daarnaast krijg je op het niveau van je lokale afdeling:

  • Onbeperkt aantal gedeelde mailboxen van 10 GB waar je leden individueel toegang toe kan geven (of ontzeggen) zoals bvb facturatie@lokaleafdeling.be, bestuur@lokaleafdeling.be, info@lokaleafdeling.be,…
  • Centraal beheerde cloudopslag en webportaal met toegangsrechtenbeheer op Microsoft SharePoint. (1 TB + 10 GB per gebruikerslicentie)
  • Een centraal digitaal prikbord voor meededelingen, dankzij Yammer.
  • Een eenvoudig systeem voor taakverdeling en -opvolging, dankzij Planner
  • Een volwaardig platform om samen te werken en te vergaderen met mensen binnen en buiten je lokale JCI-afdeling dankzij Microsoft Teams

Hoe registreer je je voor dit aanbod?

  1. (Optioneel): ga ten rade bij een Microsoft Partner die geaccrediteerd is voor non-profit licentiëring.
  2. Bezoek het portaal: https://nonprofit.microsoft.com/register
  3. Klik onderaan op de blauwe “register”-knop

  1. Klik door tot je gegevens kan invullen:

  1. Verdere stappen wijzen zichzelf uit.

Accreditatie na dit proces kan enkele dagen duren, maar verloopt doorgaans vrij vlot als je deze stappen doorlopen hebt. Techsoup/Socialware doet hiervoor de nodige administratie achter de schermen. Deze accreditatie geeft je ook nog enkele bijkomende voordelen (die geen geld kosten), maar daarover weiden we even niet uit. Ben je toch weigerachtig om te opteren voor dit aanbod? Dan bestaat ook de “Freemium”-versie van Microsoft Teams, al ontbreek je dan al de andere, minstens even waardevolle mogelijkheden die Office 365 E1 met zich meebrengt. OK, nu ben je helemaal ingespannen, maar moet je nog aan de slag. We’ve got you covered:

© Copyright 2020 - JCI Belgium

Developing leaders for a changing world